lördag 13 oktober 2007

Sverige har vaknat

Sverige har vaknat inför en ny helg och nya festligheter med alkohol, våld och allt vad det innebär. Är det inte härligt, helgen har börjat efter en lång arbetsvecka på jobbet och i skolan. Föräldrarna sitter försjunkna i tv-soffan i Hamarby Sjöstad, i city eller i förorten och njuter av ledigheten tittandes på skräpet som pumpas ut i den nyinköpta platta TV:n från ONOFF, medan familjens två barn är ute och springer någonstans på stan. "... älskling är inte bilden jävligt bra? Jag köpte en flaska vin till maten" - ropar han till frun som tar ut steken ur ugnen. "Äntligen helg och kvällen för oss själva." Testosteronstinnade tonåringar super sig redlösa och spyr lutandes mot husväggen eller liggandes i en gränd och någon annan blir påsatt mot sin vilja gråtandes på väg hem från festen eller sparkad ihjäl till döds som om huvudet vore någon jävla fotboll. Hur jävla sjukt är inte detta?

Blanda barnens uppfostran med alkohol, sex, våld och droger och krydda skiten med avsaknad av föräldraengagemang, etik och moral, en skola som inte fungerar och vi får ett samhälle vi förtjänar. Ett sjukt samhälle som vi inte vill ha. Nyckelordet till förändring är engagemang.

Oavsett om det är i förorten eller i de välbärgade hemmen så är problemen detsamma. Skillnaden är inte speciellt stor. Tillgången till pengar är den stora skillnaden, beteendet är annars snarlikt. Rikemansbarnen har mer pengar i fickorna och har råd att spruta Champagne och åka limo till de privata festerna ( trots att de inte är fyllda 18 år ) med inhyrd Securitasvakt som kollar att kreti och pleti från förorten inte kommer in, annars är inslagen av sex, våld och alkohol lika förekommande. Etik och moral är nödvändigtvis inte kopplat till pengar eller om familjen bor på Öfre Östermalm eller i Rinkeby utan det handlar om uppfostran och engagemang och att ge sina barn goda värderingar. Vi föräldrar vi måste vara goda förebilder och i högre grad ta del av våra barns liv och deras fritid.

Det går inte att tro att skolan ska ta hand om barnens uppfostran. Det är alltför naivt att tro så. Det är som att vi försöker lura oss själv att så skulle vara sant trots att vi innerst inne vet att så inte är fallet. Den skolan finns inte. Skolan har tillräckligt svårt att ge våra barn den kunskap de ska inhämta för högre studier. Ansvaret måste ligga på föräldrarna själva. "Var f-n är barnen"... nästan som att tanken inte existerar även om den borde uppta alla föräldrars medvetenhet och engagemang. Det är just det som är problemet var f-n är engagemanget i samhället, har Sverige vaknat, vad gör våra barn?

Jag hoppas att Sverige har vaknat. Tyvärr är jag rädd att det fantastiska engagemanget mot våldet i samhället som vi såg igår kommer att avklinga. Känslorna inombords var blandade. Det var både sorg och glädje att så många människor slöt upp kring manifestationen mot det meningslösa våldet i samhället och samtidigt väldigt ledsamt att det ska behöva gå så långt att oskyldiga människor ska behöva dö för att vi ska vakna och resa oss upp från våra tv-soffor och säga: ”Nu får det vara nog!”

Kalla mig cyniker men jag är rädd att det inte var de minst engagerade föräldrarna som deltog i manifestationen igår mot det meningslösa våldet i samhället. Förhoppningsvis så kan engagemanget smitta av sig men det lär ta tid.

Sverige har vaknat inför en ny helg och det är bara några timmar kvar innan helvetet börjar.

Mina tankar går till Riccardo Campogiani och hans familj samt alla anhöriga till våldets offer.

20 kommentarer:

Sandra sa...

Du har så rätt så. Det hänger inte på samhällsklasser eller skolan, det hänger på de närmaste - föräldrarna. Man kan inte skylla allt på dem, men de är ju ändå de vuxna som ska stå närmast och lära ungarna hur man sak bete sig.
Förhoppningsvis fick många upp ögonen igår och skärper till sig. Man kan inte förändra världen på en kväll, men det var en bra början!
Tråkigt nog blev en fjortonåring nerslagen på tunnelbanan från manifestationen i Sthlm.. What? Liksom. Usch. Trodde man skulle få slippa våldet för en kväll? Men det var tydligen för mycket begärt.

Sandra sa...

http://metrobloggen.se/socker
- Jag som kommenterade..

Unknown sa...

Hej och tack för kommentaren på min hemsida.

Ja, jag tror Sverige har vaknat. Jag tror Sverige har tröttnat på det upptrappade våldet och jag tror vi kommer se mer protester så länge vi inte glömmer våldets offer. Det behövs bara att media uppmuntrar antivåldet så att fler får upp ögonen för vad som händer i vårt land.

Niki Loong sa...

Jag håller med dig i nästan allt! Tyvärr tror jag dock inte att Sverige har vaknat. Dom föräldrar som slöt upp vid manifestationen är dom föräldrar som redan bryr sig. Visst är det tillgången på pengar som styr ungarnas beteende. jag känner till 16-åringar som har extrakort till pappas konto och som kan köpa sig allt dom vill ha. Jävligt ansvarsfullt av dom föräldrarna... Ett mycket bra och kraftfullt inlägg, jag ska lägga dig till mina favoriter!

Josef Boberg sa...

ShyWoman,

Din uttryckta mening: "Det behövs bara att media uppmuntrar antivåldet så att fler får upp ögonen för vad som händer i vårt land." - slut citat.

Så sant som det är sagt, men gör MaktElitens massmedia egentligen det ?

Ha det... :-)
vännen Josef

OOOOOOOO sa...

Nu har jag hittat hit lägger genast till en länk så jag gör det fler gånger.
Att jag instämmer i det du skriver, det vet du Kram!
Syster Yster

Johan Ahlmark sa...

Jag tror inte att det finns särskilt många föräldrar som skiter i huruvida deras ungar slår ihjäl andra människor. Ditt resonemang känns tyvärr aningen naivt på så sätt att du tror att lösningen helt enkelt är att säga åt ungdomar att "ni får inte döda varandra".

Ett större engagemang, javisst. För vad? Det ger du inget riktigt svar på. Att endast visa avsky, som du gör på denna blogg, känns inte civiliserat heller (vad ger det för signaler till ungdomar?). Läs om mina idéer på odenplaneten!

begrunda sa...

Kära Johan det känns som du inte har förstått problematiken. Det går inte att tro att samhället ska ta hand om och fostra barnen. Det är omoget att så tro! En tanke som endast tilltalar slöa och oengagerade föräldrar. Det är föräldrarna som har det slutgiltiga ansvaret och ingen annan. Utan närvarande och engagerade föräldrar så har inte samhällsinsatserna någon större betydelse. En humanistisk människosyn och goda värderingar grundläggs genom ett deltagande och aktivt föräldraskap under uppväxtåren. Tro inte att satsningar på barn, fritid och skola från samhället är den enda lösningen. Det är dock viktigt men utan föräldraengagemanget så faller allt samman. Allt annat är naivt att tro Johan. Trevlig kväll!

Folkomrostning Nu! sa...

Jag haller med om resonemanget. Skolan kan inte vantas klara sitt jobb. Foraldrar ar i sin alkohol kultur borta i dimman en del av veckan. Barnen lever i sin egan varld, dom talar inte om vad som hander pa stan, foraldrar far inte veta att barnen blivit utsatta for vald, 13-18 aringar ar ute och super utan att foraldrarna vet nat eller bryr sej. Fulla unga blir offer for brott. Det engagemang som du efterlyser behovdes inte 30 ar sedan da vi hade lite brottslighet och en homogen befolkning. Sverige har forandrats till motsatsen, nu har vi oerhort hog brottslighet, en massa olika etniska konflikter och hat. Nu kravs ett oerhort engagemang som vi inte har anpassat oss till. Det behovs mycket fler poliser, bevakningforetag, domstolar, aklagare, fangelser, utvisningar, rektorer och larare. Alla behover utbildas sa alla myndighetspersoner begriper vad som kravs i det "nya" sverige. Ett kaotsikt libanon kraver militart ingripande, det behovs snart i sverige enbvart for att kunna halla ordning, men istallet minskar antalet poliser, polis stationer, domstolar och domar. En del av sverige har vaknat men det har inte politikerna eller myndigheterna. Det kravs ytterligar 10 trillioner kronor i bortkastade pengar och 15 ar till.

Björn Fridén sa...

Hur kan man vara så förbannat feg att man hänger ut samhällets svagaste individer med namn samtidigt som man själv gömmer sig bakom anonymitet?

begrunda sa...

Ja du Björn, alla gör vi våra egna val och likaså jag. Jag skulle inte vilja påstå att dessa killar tillhör samhällets svagaste, då är du dåligt påläst. De kommer däremot från välbärgade hem ekonomiskt sett. Min personliga åsikt är att det är betydligt fegare att sparka ihjäl någon till döds än att vädra sin avsky anonymt om det på nätet, men det är bara min åsikt kära Björn! Jag tycker man ska stå för sina handlingar när de är så fruktansvärda som dessa och då kan killarna gott få stoltsera med ansikten till allmänhetens beskådan.

begrunda sa...

De flesta svenskar vill straffa brottslingar i ordets rätta bemärkelse genom att låsa in dem och en del tokstollar vill till och med slänga nyckeln. Själv ser jag straffet mer som ett verktyg för att skydda samhällsmedborgarna från brottslingar och våldverkare. Det är därför ett hyckleri utan like när dessa fängelsebeivrare vill straffa brottslingarna genom att låsa in dem, men de vill inte att allmänheten ska se hur de ser ut, vilket kan tyckas väldigt märkligt. Snacka om humanistiskt hyckleri! Skärpning!

Agge sa...

Själv länka jag till dej men fick mitt inlägg bortaget från Aftonbladet. För vi som bloggar där får inte säga ett knäpp om vilka som är häktade eller lägga ut bilder....inte ens länka till nån....so keep up the good work...

begrunda sa...

Hej agge, jag har förstått det. Det är fler som sagt samma sak till mig, som bloggar på aftonbladet. Det är kanske dags för bloggarna att överge aftonbladet. Man vill ju inte bli censurerad i ett fritt samhälle. Jag hade aldrig hängt ut killarna med tanke på deras ålder om det inte hade varit för brottets karaktär.

Johan Ahlmark sa...

Jag höll ju med dig i att det behövs ett större engagemang, min poäng var bara att du inte hade några vidare bra idéer angående vad engagemanget skulle bestå och mynna ut i.

Sen tror jag att du har fel i sak, men det kanske det inte är någon större anledning att diskutera, misstänker jag. Tror nämligen att det är precis lika viktigt vilket samhälle man lever i som vilka värderingar ens föräldrar säger att de har. Du visar upp hämndlystnad här. Är det ett gott värde, tex?

Jag har nog ett större intentionsdjup än du i denna fråga, eftersom jag ser förbi föräldrarnas betydelse vad gäller ungdomskulturen.

begrunda sa...

Johan hur är det med ditt "intentionsdjup"? Samhället och dess värderingar manifesteras och grundläggs i hemmet och i uppväxtåren. Det är därför förebilder och föräldraengagemang är av största vikt. Det känns som det både saknas självinsikt och kontemplation trots din förankring i ungdomskulturen.

En "jordnära" och självhävdande man likt dig Johan bör beakta att piedestalfallet kan bli väl hårt.

Johan Ahlmark sa...

Det står fint till med mitt intentionsdjup, men jag ställer mig frågande till om du förstår vad ordet betyder utifrån hur du resonerar därefter.

Jag säger ju att engagemang är viktigt. Men jag tror att jag menar mer med det än vad du gör (nu slipper du slå upp vad "intentionsdjup" betyder). Jag menar att föräldrar har betydelse till en viss gräns, olika kanske från individ till individ, men att kollektiva värderingar är väldigt betydelsefulla också. Jag tror inte att det är särskilt kontroversiellt och definitivt inte lika självhävdande som det du påstår.

Frågan om vad man kan göra som förälder är alltså, för mig, frågan om vad man kan göra inom gränserna för ens inflytande. Man gör allt man kan, men man lurar nog sig själv om man tror att det uteslutande hänger på ens egen insats hur barnen beter sig.

Till sist. Jag måste påpeka, återigen, att jag tycker att den blodtörst du visar upp här är oförenlig med det "goda föräldraskap" du efterlyser. Enligt min definition då.

Rolf Hansson sa...

"Det var både sorg och glädje att så många människor slöt upp kring manifestationen mot det meningslösa våldet i samhället"

"Manifestationer" mot olika samhällsproblem är säkert välmenande, men tyvärr tror jag ytterst sällan att de gör någon nytta. Jag har skrivit om fenomenet här: http://www.rolfhansson.com/text_isverigebrannervi.html

Nyutbildad grundskollärare! sa...

Begrunda (eller vad du nu heter)
Du skriver att du inte hade hängt ut killarna med deras namn och bild pga deras ringa ålder om det inte hade varit för brottets karaktär.

Men då kan alla domstolar och advokater lägga ned då, så tar du över nu. Vad bra begrunda att du har instiftat nya lagar i samhället och en ny domstol på din hemsida.

Är även dessa ungdomars familjer skyldiga då menar du? Lider inte de tillräckligt för sina barns gärningar än att behöva ta emot dödshot själva från personer som hittar deras barns namn och bild på nätet.

Varför hänger du då inte ut alla andra som sitter misstänka för våldshandlingar eller de som blivit dömda på denna blogg.

Vad tycker du och andra på denna blogg om alla fotbollshulliganer som slåss och sparkar varandra sönder och samman då. Är inte även detta något man bör reagera mot?

Nyutbildad grundskollärare! sa...

Den fd slagskämpen Paulo Roberto
De flesta i Sverige vet vem Paulo Roberto är. Som vuxen har han blivit en otroligt ödmjuk och fin person. Vad många däremot kanske inte vet, (eller vet) är att han som ungdom ofta var inblandad i slagsmål och drogs under tonåren till de kriminella gängen i Stockholm, där han blev känd som "kungen av Kungsan". Han var alltså ute på Stockhoms gator för att slåss, och de slog varandra blodiga.

Hur kommer det sig?

Paulo kommer ju från en oerhört ödmjuk och kärleksfull familj.

Han började hur som att träna boxning och blev en framgångsrik proffsboxare. Paulo hade tur i livet att samhället tog tag i honom, trots allt det hemska och brutala som han har gjort mot andra ungdomar under ungdomsåren. Annars hade han inte suttit där han sitter idag, dvs som en gift man med två barn.